Logo Uniwersytet Opolski

Pedagogika Specjalna

Uniwersytet Opolski

Informacje o kierunku

Wydział

Wydział Nauk Społecznych

Stopień

licencjackie

Język

pl

Czas trwania

10 sem

Klasyfikacja ISCED

[0113] Kształcenie nauczycieli bez specjalizacji tematycznej

Opis kierunku

Kierunek pedagogika specjalna: zrozumienie i wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami

Opis kierunku

Pedagogika specjalna to dziedzina zajmująca się osobami z niepełnosprawnościami na różnych etapach życia. Skupia się na osobach, które z powodu dysfunkcji i uszkodzeń mają trudności w codziennym funkcjonowaniu i wymagają specjalistycznej opieki. Program tego kierunku spełnia wymagania Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, co umożliwia absolwentom uzyskanie uprawnień pedagogicznych do pracy jako nauczyciel oraz pedagog specjalny.

Moduły przedmiotów

1. Moduł przedmiotów podstawowych

  • Psychologia ogólna
  • Pedagogika ogólna
  • Socjologia
  • Filozofia
  • Biomedyczne podstawy rozwoju
  • Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży
  • Procesy komunikacji społecznej
  • Pedagogika społeczna
  • Psychologia wychowawcza i psychoprofilaktyka
  • Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży
  • Prawo oświatowe i podstawy prawne pracy pedagoga specjalnego
  • Kultura języka

2. Moduł przedmiotów kierunkowych

  • Podstawy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością
  • Pedagogika specjalna
  • Teoretyczne podstawy wychowania
  • Teoretyczne podstawy kształcenia
  • Diagnostyka pedagogiczna
  • Praca opiekuńczo-wychowawcza w przedszkolu i szkole
  • Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej
  • Szkoła jako środowisko wychowawcze
  • Specjalne potrzeby edukacyjne - aspekty pedagogiczne i prawne
  • Zaburzenia w rozwoju u dzieci i młodzieży
  • Teoretyczne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej
  • Diagnostyka w pedagogice specjalnej
  • Opieka i wsparcie osób dorosłych z niepełnosprawnością
  • Podstawy logopedii
  • Metodologia badań pedagogicznych
  • Badania pedagogiczne w literaturze obcojęzycznej
  • Zaburzenia ze spektrum autyzmu
  • Psychospołeczne funkcjonowanie osób dorosłych z niepełnosprawnością

3. Moduł przedmiotów dydaktyczno-metodycznych

  • Emisja głosu
  • Pierwsza pomoc przedmedyczna
  • Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych
  • Dydaktyka specjalna
  • Metodyczne aspekty edukacji integracyjnej i włączającej
  • Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne
  • Projekty na rzecz inkluzji społecznej
  • Programy wychowawcze w edukacji integracyjnej i włączającej
  • Organizacja edukacji włączającej
  • Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych
  • Poradnictwo i praca z rodziną dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych
  • Podstawy kształcenia praktycznego

4. Moduł przedmiotów do wyboru

Studenci mają możliwość wyboru 17 przedmiotów z listy 47, w trzech obszarach:

  • Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • Pedagogika leczniczo-terapeutyczna
  • Pedagogika resocjalizacyjna

5. Moduł przedmiotów kształcenia ogólnego

  • Wychowanie fizyczne
  • Technologie informacyjne
  • Kursy zmienne ogólnouczelniane
  • Lektorat
  • Seminarium dyplomowe
  • Statystyka
  • Kurs w języku obcym nowożytnym

6. Praktyki

Studenci muszą zrealizować 350 godzin praktyk zawodowych, w tym 5 praktyk śródrocznych po 30 godzin oraz 2 praktyki ciągłe po 100 godzin.

Kwalifikacje i uprawnienia zawodowe

Absolwent kierunku Pedagogika specjalna zdobywa kwalifikacje do pracy jako nauczyciel w przedszkolach i szkołach specjalnych, ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz placówkach integracyjnych. Może również pracować jako pedagog specjalny w placówkach pozaszkolnych, takich jak organizacje pozarządowe, służba zdrowia czy pomoc społeczna.

Kompetencje zawodowe

Absolwent kierunku posiada:

  • Wiedzę z zakresu nauk społecznych dotyczących rozwoju i funkcjonowania człowieka z niepełnosprawnością
  • Umiejętności praktyczne w pracy psychopedagogicznej, opiekuńczo-wychowawczej i terapeutyczno-rehabilitacyjnej
  • Znajomość metod diagnozowania stanu rozwojowego osób z niepełnosprawnością
  • Kompetencje w zakresie współpracy z rodziną i specjalistami
  • Umiejętności metodyczne w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i terapeutycznych
  • Kompetencje społeczne potrzebne do efektywnej pracy z osobami z niepełnosprawnością

Perspektywy zawodowe

Absolwenci mogą znaleźć zatrudnienie w:

  • Szkołach podstawowych
  • Przedszkolach
  • Ośrodkach wychowawczych rewalidacyjno-resocjalizacyjnych
  • Placówkach dla osób z niepełnosprawnością prowadzonych przez organizacje pozarządowe, służbę zdrowia i pomoc społeczną

Absolwenci mają również możliwość kontynuowania kształcenia na studiach podyplomowych i doktoranckich w zakresie nauk społecznych i humanistycznych.

Dyscypliny wchodzące w skład kierunku

KodNazwaUdział procentowy w kierunkuWiodąca
DS010509Npedagogika86%Tak
DS010511Npsychologia14%Nie

Wykres historycznych progów punktowych

Tabela historycznych progów punktowych

RokTura rekrutacjiPrógKandydaciLimit przyjęćPrzyjęci
2021136brak danychbrak danychbrak danych
2022129.625brak danychbrak danych19
2023133.75brak danychbrak danychbrak danych

Ten kierunek znajdziesz również na 20 uczelniach:

Zobacz pozostałe (12)

Uczelnie wyższe

Lista uczelni

Kierunki studiów

Kalkulator maturalny

O nas

Blog

Kontakt

© 2025 dostanesie.pl