Matematyka
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Informacje o kierunku
Wydział
Wydział Matematyki i Informatyki
Stopień
licencjackie
Język
pl
Czas trwania
6 sem
Klasyfikacja ISCED
[0541] Matematyka
Opis kierunku
Sylwetka absolwenta kierunku Matematyka
Studia pierwszego stopnia – licencjackie
Absolwent kierunku Matematyka posiada solidne wykształcenie teoretyczne obejmujące m.in. analizę matematyczną, algebrę liniową, geometrię analityczną, matematykę dyskretną, rachunek prawdopodobieństwa, statystykę oraz równania różniczkowe. Ponadto, posiada wiedzę praktyczną i teoretyczną z zakresu podstaw informatyki, umiejętności programowania w językach ogólnego przeznaczenia oraz programowania matematycznego i metod optymalizacji. Myśli abstrakcyjnie, identyfikuje i precyzyjnie formułuje problemy, analizuje je i rozwiązuje z wykorzystaniem modelowania matematycznego oraz odpowiedniego oprogramowania. Samodzielnie rozwija swoją wiedzę i umiejętności, dostosowując je do wymagań dynamicznie zmieniającego się rynku pracy. Posiada kompetencje językowe na poziomie B2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Jest przygotowany do studiów drugiego stopnia na kierunku matematyka i kierunkach pokrewnych.
Matematyka stosowana i analiza danych
Po ukończeniu zakresu matematyka stosowana i analiza danych, absolwent posiada wiedzę z zakresu matematyki i informatyki, pozwalającą na algorytmiczne spojrzenie i opisanie w języku matematyki problemów nauk ścisłych, inżynieryjnych i ekonomicznych. Buduje modele matematyczne, wybiera odpowiednie oprogramowanie matematyczne oraz przeprowadza analizy niezbędne do oceny możliwości i ograniczeń danego podejścia. Posiada umiejętności rozwiązywania zadań związanych z pobieraniem, gromadzeniem i przetwarzaniem danych oraz tworzenia raportów. Jest przygotowany do pracy w firmach związanych z usługami finansowymi, ubezpieczeniami, w zespołach stosujących zaawansowane metody statystyczne, zajmujących się analizą danych i badaniami statystycznymi, a także w przedsiębiorstwach stosujących nowoczesne metody zarządzania, w bankach oraz działach ekonomicznych, planistycznych i analitycznych przedsiębiorstw oraz organów administracji.
Nauczanie matematyki i informatyki
Absolwent zakresu nauczanie matematyki i informatyki posiada wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne pozwalające, po uzupełnieniu na studiach drugiego stopnia kompetencji nauczycielskich, na uzyskanie kwalifikacji zawodowych do nauczania matematyki i informatyki we wszystkich typach szkół. Posiada przygotowanie do kompleksowej realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych, potrafi wykorzystać w procesie nauczania wiedzę pedagogiczną, psychologiczną i dydaktyczną, a także nowoczesne narzędzia multimedialne oraz dostosować swoje umiejętności do stale zmieniających się warunków pracy.
Studia drugiego stopnia – magisterskie
Absolwent kierunku Matematyka na studiach drugiego stopnia charakteryzuje się dobrą znajomością matematyki i elementów informatyki, pozwalającą na samodzielne jej pogłębianie i poznawanie rozmaitych metod aplikacyjnych. Myśli abstrakcyjnie, identyfikuje i precyzyjnie formułuje problemy, analizuje je i rozwiązuje z wykorzystaniem metod matematycznych i komputerowych. Samodzielnie rozwija swoją wiedzę i umiejętności, dostosowując je do wymagań dynamicznie zmieniającego się rynku pracy. Posiada kompetencje językowe na poziomie B2+ według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Modelowanie matematyczne i analiza danych
Po ukończeniu zakresu modelowanie matematyczne i analiza danych, absolwent posiada gruntowną wiedzę z zakresu matematyki i informatyki, pozwalającą na rozwiązywanie problemów technikami algorytmicznymi z wykorzystaniem metod matematycznych i obliczeniowych. Dysponuje szerokim aparatem metod matematycznych i informatycznych używanych we współczesnej nauce, technice, ekonomii i biologii. Posiada teoretyczną i praktyczną wiedzę z zakresu zaawansowanej analizy danych, analizy statystycznej, statystycznego przetwarzania danych, technik i narzędzi wydobywania informacji i wiedzy z danych, w tym również z dużych i wielowymiarowych zbiorów danych. Posiada umiejętności korzystania ze specjalistycznych programów komputerowych do analiz statystycznych, wizualizacji danych i symulacji komputerowych oraz ich wykorzystania do problemów optymalizacji i modelowania zjawisk fizycznych, biologicznych, technicznych, ekonomicznych i finansowych.
Nauczanie matematyki i informatyki
Absolwent zakresu nauczanie matematyki i informatyki może podjąć pracę w szkole podstawowej i ponadpodstawowej jako nauczyciel matematyki i informatyki, uzyskując podczas studiów stosowne kwalifikacje zgodne ze standardami do wykonywania zawodu nauczyciela. Jest osobą wszechstronnie przygotowaną do kompleksowej realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych, która w procesie nauczania wykorzystuje wiedzę pedagogiczną i psychologiczną, a także nowoczesne narzędzia i programy informatyczne, dostosowując umiejętności do stale zmieniających się warunków nauczania.
Dyscypliny wchodzące w skład kierunku
Kod | Nazwa | Udział procentowy w kierunku | Wiodąca |
---|---|---|---|
DS010602N | matematyka | 100% | Tak |
Wykres historycznych progów punktowych
Tabela historycznych progów punktowych
Rok | Tura rekrutacji | Próg | Kandydaci | Limit przyjęć | Przyjęci |
---|---|---|---|---|---|
2020 | 1 | 66 | brak danych | brak danych | brak danych |
2022 | 1 | 124 | brak danych | 24 | 24 |
2023 | 1 | 110 | brak danych | 48 | 42 |
Ten kierunek znajdziesz również na 30 uczelniach:
© 2025 dostanesie.pl