
Pedagogika Specjalna
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Informacje o kierunku
Wydział
Wydział Pedagogiki i Psychologii
Stopień
jednolite magisterskie
Język
pl
Czas trwania
10 sem
Klasyfikacja ISCED
[0113] Kształcenie nauczycieli bez specjalizacji tematycznej
Opis kierunku
Celem kształcenia na kierunku Pedagogika
Celem edukacji na kierunku Pedagogika jest dostarczenie studentom wszechstronnej wiedzy zawartej w programie nauczania, rozwinięcie praktycznych umiejętności niezbędnych do prowadzenia działań pedagogicznych oraz kompetencji umożliwiających aktywny udział w edukacji, wychowaniu, opiece, resocjalizacji, profilaktyce, pomocy i wsparciu, doradztwie zawodowym w różnych grupach wiekowych, zależnie od wybranej ścieżki edukacyjnej.
Wiedza absolwenta
Absolwent kierunku Pedagogika posiada wiedzę z zakresu planowania, organizowania, realizacji i ewaluacji procesów wychowawczych, edukacyjnych, profilaktycznych, opiekuńczych, animacyjnych oraz wspierających rozwój człowieka przez całe życie. Jest zaznajomiony z rozwojem psychospołecznym oraz uwarunkowaniami społeczno-kulturowymi funkcjonowania jednostek i grup. Posiada także wiedzę o instytucjach wspierających proces wychowania, którą uzupełnia praktycznym doświadczeniem zdobytym podczas praktyk zawodowych. Jest przygotowany do interpretacji wyników badań w różnych środowiskach wychowawczych i społecznych oraz współpracy ze specjalistami z zakresu pedagogiki i innymi partnerami.
Umiejętności absolwenta
W trakcie studiów absolwent nabywa umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej oraz planowania własnej ścieżki rozwoju zawodowego. Ważną kompetencją jest także umiejętność pracy w zespole, przyjmowania i wyznaczania zadań oraz aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, aktywizacyjnych i opiekuńczych. Uzyskuje tytuł licencjata, co umożliwia kontynuację nauki na studiach drugiego stopnia oraz podnoszenie kwalifikacji poprzez kursy, szkolenia lub studia podyplomowe. Jest przygotowany do pracy w placówkach oświatowych i pozaświatowych.
Specjalizacje ścieżek nauczycielskich
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Absolwent, który zrealizował przedmioty z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego, jest przygotowany do planowania, kierowania i prowadzenia działalności edukacyjno-doradczej dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Posiada wiedzę pedagogiczną i psychologiczną dotyczącą rozwoju człowieka w cyklu życia, szczególnie rozwoju zawodowego. Zna teorie rozwoju zawodowego i zainteresowań zawodowych oraz procesy edukacyjne wpływające na budowanie kariery zawodowej. Ma umiejętności diagnozowania, projektowania i prowadzenia działalności doradczej.
Andragogika i gerontologia społeczna
Absolwent, który zrealizował przedmioty z zakresu andragogiki i gerontologii społecznej, jest przygotowany do prowadzenia działalności edukacyjnej, kulturalnej i opiekuńczej na rzecz dorosłych i seniorów. Posiada wiedzę pedagogiczną, andragogiczną i gerontologiczną, co pozwala mu efektywnie wspierać dorosłych i starszych w ich rozwoju i aktywności edukacyjnej. Zna metody, techniki i zasady kształcenia dorosłych oraz specyfikę nauczania i uczenia się dorosłych. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w organizacjach realizujących działania andragogiczne i gerontologiczne.
Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
Absolwent, który zrealizował przedmioty z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, posiada wiedzę umożliwiającą organizowanie i realizację procesów wychowawczych, edukacyjnych oraz profilaktycznych w działaniach opiekuńczych. Jest przygotowany do diagnozowania sytuacji wychowawczych i opiekuńczych oraz prowadzenia działań profilaktycznych. Zna ustawodawstwo rodzinne, prawidłowy rozwój dzieci i młodzieży, organizowanie czasu wolnego, mediacje i negocjacje oraz metody pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
Pedagogika resocjalizacyjna
Absolwent, który zrealizował przedmioty z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej, dysponuje wiedzą pedagogiczną, psychologiczną oraz socjologiczną, a także wiedzą o funkcjonowaniu człowieka w różnych strukturach społecznych. Zna subkultury, etiologię zjawisk społecznych, w tym patologicznych. Jest przygotowany do diagnozowania sytuacji problemowych, tworzenia i wdrażania programów profilaktycznych i naprawczych oraz wykorzystania wiedzy w kontekście kulturowo-społecznych zjawisk. Potrafi tworzyć narzędzia metodyczne do rozwiązywania problemów społecznych i pedagogicznych.
Dyscypliny wchodzące w skład kierunku
Kod | Nazwa | Udział procentowy w kierunku | Wiodąca |
---|---|---|---|
DS010509N | pedagogika | 100% | Tak |
Wykres historycznych progów punktowych
Tabela historycznych progów punktowych
Rok | Tura rekrutacji | Próg | Kandydaci | Limit przyjęć | Przyjęci |
---|---|---|---|---|---|
2022 | 1 | 26 | brak danych | 25 | 19 |
2023 | 1 | 34.3 | brak danych | 25 | 21 |
Ten kierunek znajdziesz również na 21 uczelniach:
© 2025 dostanesie.pl