Logo Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

Pedagogika Specjalna

Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

Informacje o kierunku

Wydział

Wydział Pedagogiki i Psychologii

Stopień

jednolite magisterskie

Język

pl

Czas trwania

10 sem

Klasyfikacja ISCED

[0113] Kształcenie nauczycieli bez specjalizacji tematycznej

Opis kierunku

Celem kształcenia na kierunku Pedagogika

Celem edukacji na kierunku Pedagogika jest dostarczenie studentom wszechstronnej wiedzy zawartej w programie nauczania, rozwinięcie praktycznych umiejętności niezbędnych do prowadzenia działań pedagogicznych oraz kompetencji umożliwiających aktywny udział w edukacji, wychowaniu, opiece, resocjalizacji, profilaktyce, pomocy i wsparciu, doradztwie zawodowym w różnych grupach wiekowych, zależnie od wybranej ścieżki edukacyjnej.

Wiedza absolwenta

Absolwent kierunku Pedagogika posiada wiedzę z zakresu planowania, organizowania, realizacji i ewaluacji procesów wychowawczych, edukacyjnych, profilaktycznych, opiekuńczych, animacyjnych oraz wspierających rozwój człowieka przez całe życie. Jest zaznajomiony z rozwojem psychospołecznym oraz uwarunkowaniami społeczno-kulturowymi funkcjonowania jednostek i grup. Posiada także wiedzę o instytucjach wspierających proces wychowania, którą uzupełnia praktycznym doświadczeniem zdobytym podczas praktyk zawodowych. Jest przygotowany do interpretacji wyników badań w różnych środowiskach wychowawczych i społecznych oraz współpracy ze specjalistami z zakresu pedagogiki i innymi partnerami.

Umiejętności absolwenta

W trakcie studiów absolwent nabywa umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej oraz planowania własnej ścieżki rozwoju zawodowego. Ważną kompetencją jest także umiejętność pracy w zespole, przyjmowania i wyznaczania zadań oraz aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, aktywizacyjnych i opiekuńczych. Uzyskuje tytuł licencjata, co umożliwia kontynuację nauki na studiach drugiego stopnia oraz podnoszenie kwalifikacji poprzez kursy, szkolenia lub studia podyplomowe. Jest przygotowany do pracy w placówkach oświatowych i pozaświatowych.

Specjalizacje ścieżek nauczycielskich

Doradztwo edukacyjno-zawodowe

Absolwent, który zrealizował przedmioty z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego, jest przygotowany do planowania, kierowania i prowadzenia działalności edukacyjno-doradczej dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Posiada wiedzę pedagogiczną i psychologiczną dotyczącą rozwoju człowieka w cyklu życia, szczególnie rozwoju zawodowego. Zna teorie rozwoju zawodowego i zainteresowań zawodowych oraz procesy edukacyjne wpływające na budowanie kariery zawodowej. Ma umiejętności diagnozowania, projektowania i prowadzenia działalności doradczej.

Andragogika i gerontologia społeczna

Absolwent, który zrealizował przedmioty z zakresu andragogiki i gerontologii społecznej, jest przygotowany do prowadzenia działalności edukacyjnej, kulturalnej i opiekuńczej na rzecz dorosłych i seniorów. Posiada wiedzę pedagogiczną, andragogiczną i gerontologiczną, co pozwala mu efektywnie wspierać dorosłych i starszych w ich rozwoju i aktywności edukacyjnej. Zna metody, techniki i zasady kształcenia dorosłych oraz specyfikę nauczania i uczenia się dorosłych. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w organizacjach realizujących działania andragogiczne i gerontologiczne.

Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza

Absolwent, który zrealizował przedmioty z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, posiada wiedzę umożliwiającą organizowanie i realizację procesów wychowawczych, edukacyjnych oraz profilaktycznych w działaniach opiekuńczych. Jest przygotowany do diagnozowania sytuacji wychowawczych i opiekuńczych oraz prowadzenia działań profilaktycznych. Zna ustawodawstwo rodzinne, prawidłowy rozwój dzieci i młodzieży, organizowanie czasu wolnego, mediacje i negocjacje oraz metody pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.

Pedagogika resocjalizacyjna

Absolwent, który zrealizował przedmioty z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej, dysponuje wiedzą pedagogiczną, psychologiczną oraz socjologiczną, a także wiedzą o funkcjonowaniu człowieka w różnych strukturach społecznych. Zna subkultury, etiologię zjawisk społecznych, w tym patologicznych. Jest przygotowany do diagnozowania sytuacji problemowych, tworzenia i wdrażania programów profilaktycznych i naprawczych oraz wykorzystania wiedzy w kontekście kulturowo-społecznych zjawisk. Potrafi tworzyć narzędzia metodyczne do rozwiązywania problemów społecznych i pedagogicznych.

Dyscypliny wchodzące w skład kierunku

KodNazwaUdział procentowy w kierunkuWiodąca
DS010509Npedagogika100%Tak

Wykres historycznych progów punktowych

Tabela historycznych progów punktowych

RokTura rekrutacjiPrógKandydaciLimit przyjęćPrzyjęci
2022126brak danych2519
2023134.3brak danych2521

Ten kierunek znajdziesz również na 21 uczelniach:

Zobacz pozostałe (13)

Uczelnie wyższe

Lista uczelni

Kierunki studiów

Kalkulator maturalny

O nas

Blog

Kontakt

© 2025 dostanesie.pl