
Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna
Uniwersytet Opolski
Informacje o kierunku
Wydział
Wydział Nauk O Polityce i Komunikacji Społecznej
Stopień
licencjackie
Język
pl
Czas trwania
6 sem
Klasyfikacja ISCED
[0321] Dziennikarstwo
Opis kierunku
Kierunek dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna to popularny kierunek studiów, wybierany przez przyszłych:
- dziennikarzy,
- rzeczników prasowych,
- menedżerów social media,
- badaczy mediów,
- specjalistów ds. komunikacji społecznej, marketingu, public relations i reklamy.
Wiedza i umiejętności
Jako student tego kierunku, zdobędziesz ogólną wiedzę z zakresu funkcjonowania instytucji medialnych i politycznych oraz zagadnień z ekonomii, prawa, filozofii, socjologii, historii i politologii. Nauczysz się podstaw dziennikarstwa i komunikacji społecznej, w tym historii i teorii mediów oraz ich społecznego i kulturowego oddziaływania. Poznasz gatunki medialne, metody kształtowania i badania opinii publicznej oraz zarządzania informacją i mediami. Wiedzę tę wykorzystasz w praktyce podczas warsztatów dziennikarskich w formach: radio, TV, prasa i Internet. Znacząca liczba przedmiotów związanych z filmem i kinem przygotuje Cię do pracy dziennikarza w dziale kultury.
Moduły i specjalizacje
Program studiów podzielony jest na moduły, umożliwiające rozwijanie wybranych umiejętności i kompetencji. Możesz wybierać spośród czterech najpopularniejszych specjalizacji:
- Komunikacja i film w globalnym świecie,
- Dziennikarstwo prasowe,
- Dziennikarstwo audiowizualne,
- Public relations i reklama.
Program nauczania
Program nauczania składa się z trzech części:
- Przedmioty ogólne: nauka o polityce, socjologia, historia, ekonomia, prawo, filozofia.
- Przedmioty teoretyczne: historia mediów, gatunki dziennikarskie, teoria mediów, marketing polityczny, społeczne i kulturowe oddziaływanie mediów.
- Przedmioty zawodowe: kształtujące umiejętności praktyczne.
Wykładowcy i zaplecze techniczne
W gronie wykładowców znajdują się dziennikarze mediów regionalnych i ogólnopolskich oraz specjaliści od reklamy i Public Relations. Studenci mają do dyspozycji nowoczesną pracownię wyposażoną w cyfrowy sprzęt reporterski do montażu radiowo-telewizyjnego. Wszystkie materiały nagrane przez studentów są montowane podczas zajęć, co pozwala poznać specyfikę pracy w profesjonalnych redakcjach.
Praktyki i warsztaty
Studenci będą uczestniczyć w zajęciach w siedzibie Studenckiej Telewizji Uniwersytetu Opolskiego, tworząc programy telewizyjne w małych grupach. Praktyki radiowe odbywać się będą w studenckiej rozgłośni Radio Sygnały. Dla zainteresowanych pisaniem przygotowano pracownię z programami do profesjonalnego składu gazet, gdzie pod okiem dziennikarzy i grafików będą realizować swoje pomysły w piśmie „Gazeta Studencka”.
Możliwości zawodowe
Absolwent będzie przygotowany do pracy w redakcjach ogólnopolskich, regionalnych i lokalnych mediów oraz w wyspecjalizowanych agencjach zajmujących się komunikacją społeczną i marketingiem. Będziesz mógł swobodnie funkcjonować na rynku nowych mediów. Nasi absolwenci pracują w najważniejszych redakcjach w kraju, kreując przekaz informacji trafiający do setek tysięcy odbiorców.
Znaczenie informacji
Informacja jest dziś jednym z kluczowych zasobów. Rzetelna i wiarygodna informacja pozwala podejmować odpowiednie decyzje polityczne i biznesowe. Dziennikarz zbiera, weryfikuje, interpretuje i podaje informacje do publicznej wiadomości, co pozwala społeczeństwu lepiej rozumieć wydarzenia i procesy zachodzące w świecie. Kierunek dziennikarstwo i komunikacja społeczna ma na celu przygotowanie do wykonywania zawodu dziennikarza zgodnie z najlepszymi standardami warsztatowymi i etycznymi.
Dalsze możliwości edukacyjne
Absolwent kierunku Dziennikarstwo i komunikacja społeczna będzie przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia na kierunkach z obszaru nauk społecznych, takich jak Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, Global Studies, Public Relations, Europa Master, Politologia, Stosunki międzynarodowe, Zarządzanie Publiczne lub na kierunkach pokrewnych.
Dyscypliny wchodzące w skład kierunku
Kod | Nazwa | Udział procentowy w kierunku | Wiodąca |
---|---|---|---|
DS010505N | nauki o polityce i administracji | 70% | Tak |
DS010504N | nauki o komunikacji społecznej i mediach | 30% | Nie |
Wykres historycznych progów punktowych
Tabela historycznych progów punktowych
Rok | Tura rekrutacji | Próg | Kandydaci | Limit przyjęć | Przyjęci |
---|---|---|---|---|---|
2021 | 1 | 30 | brak danych | brak danych | brak danych |
2022 | 1 | 33.75 | brak danych | brak danych | 53 |
2023 | 1 | 35.625 | brak danych | brak danych | brak danych |
Ten kierunek znajdziesz również na 23 uczelniach:
© 2025 dostanesie.pl