Pedagogika Specjalna
Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Informacje o kierunku
Wydział
Instytut Pedagogiki Specjalnej
Stopień
jednolite magisterskie
Język
pl
Czas trwania
10 sem
Klasyfikacja ISCED
[0114] Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną
Opis kierunku
Sylwetka absolwenta
Absolwent kierunku pedagogika specjalna (studia jednolite magisterskie) jest przygotowany do pracy w sektorze publicznym, samorządowym, pozarządowym oraz prywatnym. Posiada interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka w cyklu życia oraz działań rehabilitacyjnych – edukacji, wychowania, opieki i terapii osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Zna instytucje i organizacje wspierające ten proces. Ma zaawansowaną wiedzę w zakresie projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych w pedagogice specjalnej oraz potrafi ją wykorzystać w praktyce. Dąży do ciągłego aktualizowania i pogłębiania swojej wiedzy oraz rozwijania kompetencji zawodowych. Posiada umiejętności komunikacyjne, w tym używania języka profesjonalnego.
Posiadane umiejętności oraz kompetencje społeczne pozwalają absolwentowi na podejmowanie zadań związanych z planowaniem, projektowaniem, prowadzeniem oraz modyfikowaniem działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych skierowanych na osoby ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz ich otoczenie.
Uzyskiwane kwalifikacje oraz uprawnienia zawodowe
Absolwent kierunku pedagogika specjalna specjalności:
- edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika)
- terapia pedagogiczna
- wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
- logopedia
- pedagogika resocjalizacyjna
otrzymuje kwalifikacje nauczyciela pracującego z osobami o specjalnych potrzebach oraz pedagoga specjalnego zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz kwalifikacje do pracy na stanowisku nauczyciela przedmiotu lub prowadzenia zajęć, zgodnie z ukończoną specjalnością.
Absolwent jest przygotowany do:
- udzielania specjalistycznej pomocy osobom niepełnosprawnym w realizacji zadań życiowych i uczestnictwa w życiu społecznym
- wzmacniania ich sił fizycznych i psychicznych
- kompensowania różnych deficytów
- przezwyciężania izolacji oraz przygotowania ich do pracy zawodowej
- podjęcia pracy na stanowisku koordynatora edukacji włączającej w przedszkolu i szkole
- prowadzenia badań naukowych nad metodami oddziaływania na osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności i ich potrzebami edukacyjnymi
- określania uwarunkowań efektywności nauczania osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- budowania psychospołecznych podstaw rehabilitacji
- dokonywania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym
- diagnozowania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży
- kierowania osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi na badania psychologiczne
- prowadzenia zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, rewalidacyjnych i rewalidacji indywidualnej uczniów
- świadczenia różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- współorganizowania kształcenia integracyjnego i włączającego dzieci i młodzieży
- udzielania fachowej pomocy zespołom nauczycieli i specjalistom
- współpracy z przedszkolami, szkołami i placówkami specjalnymi oraz innymi podmiotami działającymi na rzecz osób z niepełnosprawnościami
- pracy terapeutycznej z dorosłymi osobami z niepełnosprawnością
Absolwent kierunku pedagogika specjalna uzyskuje uprawnienia do pracy z dziećmi/uczniami ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz osobami dorosłymi z różnymi rodzajami niepełnosprawności w zakresie prowadzenia zajęć rehabilitacyjnych, terapeutycznych, wychowawczych, opiekuńczych i edukacyjnych zgodnych z ukończoną specjalnością w:
- przedszkolach ogólnodostępnych, integracyjnych, specjalnych
- szkołach podstawowych i ponadpodstawowych ogólnodostępnych, integracyjnych, specjalnych
- okręgowych ośrodkach wychowawczych
- poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym specjalistycznych
- internatach, świetlicach szkolnych i terapeutycznych
- Specjalistycznych Centrach Edukacji Włączającej (SCWEW)
- innych placówkach, w których ma miejsce proces rehabilitacyjno-terapeutyczno-edukacyjno-wychowawczy osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz z niepełnosprawnościami (warsztaty terapii zajęciowej, domy pomocy społecznej, placówki wczesnego wspomagania rozwoju dziecka)
Dostęp do dalszych studiów
Uzyskany tytuł magistra daje możliwość ubiegania się o przyjęcie do szkoły doktorskiej oraz podnoszenia kwalifikacji na studiach podyplomowych.
Dyscypliny wchodzące w skład kierunku
Kod | Nazwa | Udział procentowy w kierunku | Wiodąca |
---|---|---|---|
DS010509N | pedagogika | 92% | Tak |
DS010511N | psychologia | 8% | Nie |
Wykres historycznych progów punktowych
Tabela historycznych progów punktowych
Rok | Tura rekrutacji | Próg | Kandydaci | Limit przyjęć | Przyjęci |
---|---|---|---|---|---|
2021 | 1 | 77 | brak danych | brak danych | brak danych |
2022 | 1 | 43 | brak danych | brak danych | brak danych |
2023 | 1 | 70 | brak danych | brak danych | brak danych |
Ten kierunek znajdziesz również na 21 uczelniach:
© 2025 dostanesie.pl