
Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna
Uniwersytet Rzeszowski
Informacje o kierunku
Wydział
Kolegium Nauk Humanistycznych
Stopień
licencjackie
Język
pl
Czas trwania
6 sem
Klasyfikacja ISCED
[0321] Dziennikarstwo
Opis kierunku
Charakterystyka studiów I stopnia na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Absolwenci są przygotowani do pracy jako dziennikarze w mediach masowych, takich jak prasa, radio, telewizja oraz dziennikarstwo online. Kształcenie odbywa się w dwóch ścieżkach: media i broker informacji oraz reklama, concierge, public relations. Studenci wybierają jedną specjalność od 2. semestru.
Media i broker informacji
Studenci zdobywają wiedzę z zakresu pragmatyki komunikacyjnej, mediów i kultury. Poznają zasady dziennikarstwa prasowego, internetowego, radiowego i telewizyjnego. Wykorzystują najnowsze badania naukowe oraz współpracę z lokalnym i krajowym środowiskiem. Korzystają z nowoczesnej bazy dydaktycznej.
Przygotowanie zawodowe
Absolwenci są przygotowani do pracy w:
- Mediach drukowanych i cyfrowych: nacisk na umiejętności pisania i mówienia.
- Radiu i telewizji: nacisk na wystąpienia przed kamerą i mikrofonem oraz autoprezentację.
- Zawodzie brokera informacji: pośredniczenie między poszukującymi informacji a zasobami informacyjnymi.
Reklama, concierge i PR
Absolwenci zdobywają wiedzę teoretyczną z zakresu komunikacji medialnej i kulturowej, teorii komunikowania, kultury, systemów medialnych, form i gatunków dziennikarskich oraz public relations. Nacisk kładziony jest na język nowych mediów i komunikację wizualną.
Przygotowanie zawodowe
Absolwenci są przygotowani do pracy jako:
- Rzecznicy prasowi
- Specjaliści ds. wizerunku instytucji
- Pracownicy agencji reklamowych
- Concierge
Sylwetka absolwenta
Absolwenci rozumieją podstawowe procesy życia politycznego, społecznego, gospodarczego i kulturalnego. Znają znaczenie mediów masowych oraz posiadają umiejętności niezbędne do pracy w dziedzinie komunikacji społecznej. Znają język obcy na poziomie B2 oraz język specjalistyczny.
Absolwenci posiadają umiejętności komunikowania się w języku ojczystym, pisania i redagowania tekstów, udzielania wywiadów, prowadzenia konferencji prasowych, tworzenia stron internetowych oraz zarządzania wizerunkiem i informacją.
Perspektywy zawodowe
Media i broker informacji
Absolwenci mogą pracować w:
- Redakcjach ogólnotematycznych i specjalistycznych
- Mediach tradycyjnych i cyfrowych
- Portalach internetowych
- Rzecznictwie prasowym
- Mediach lokalnych i ogólnokrajowych
- Radiu i telewizji
- Agencjach informacyjnych
- Jako reporterzy, reportażyści, dokumentaliści, prezenterzy radiowi i telewizyjni, doradcy ds. mediów, konsultanci w zakresie wizerunku, twórcy i organizatorzy mediów radiowo-telewizyjnych oraz brokerzy informacji.
Reklama, concierge, PR
Absolwenci mogą pracować w:
- Instytucjach życia publicznego
- Agencjach reklamowych i PR
- Urzędach i instytucjach zorientowanych na wizerunek
- Organizacjach samorządowych i pozarządowych
- Mediach
- Jako specjaliści ds. reklamy i PR, konsjerże, copywriterzy
Charakterystyka studiów II stopnia na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Absolwenci kończą studia interdyscyplinarne, łączące wiedzę z językoznawstwa, nauk o kulturze i religii, komunikacji społecznej i mediów oraz literaturoznawstwa. Kształcenie odbywa się w dwóch ścieżkach: research i dokumentacja medialna oraz copywriting i kreowanie wizerunku. Studenci wybierają specjalność od 1. semestru.
Research i dokumentacja medialna
Absolwenci zdobywają wiedzę z zakresu produkcji medialnej, dokumentacji i researchu, wystąpień publicznych, kreatywnego pisania, korekty tekstów, sztuki mówienia, kreacji kampanii medialnych oraz współczesnych form dziennikarstwa radiowego i telewizyjnego.
Przygotowanie zawodowe
Absolwenci są przygotowani do pracy jako:
- Analitycy mediów
- Specjaliści ds. promocji i komunikacji
- Moderatorzy mediów społecznościowych
- Reporterzy
- Dziennikarze informacyjni
Copywriting i kreowanie wizerunku
Absolwenci zdobywają kwalifikacje z zakresu copywritingu i kreowania wizerunku. Uczą się mediów cyfrowych, multimediów, grafiki, zarządzania reputacją marki, SEM i SEO, autoprezentacji, zarządzania kampaniami reklamowymi oraz wizerunkiem w Internecie.
Przygotowanie zawodowe
Absolwenci są przygotowani do pracy w:
- Instytucjach użyteczności publicznej
- Organizacjach samorządowych i pozarządowych
- Agencjach reklamowych, promocyjnych i PR
- Instytucjach edukacyjnych i badawczych
- Jako menadżerowie PR, specjaliści ds. komunikacji, rzecznicy prasowi, copywriterzy
Sylwetka absolwenta
Absolwenci posiadają ogólną wiedzę humanistyczną oraz kompetencje językowe. Potrafią analizować i współtworzyć zasady funkcjonowania mediów. Są przygotowani do prowadzenia badań naukowych, integrując wiedzę z różnych dziedzin humanistycznych i społecznych.
Absolwenci zdobywają wiedzę z zakresu genologii dziennikarskiej, montażu zaawansowanego, projektów interaktywnych, fotografii prasowej i reklamowej, zarządzania instytucją medialną, pragmatyki językowej, metodologii badań medioznawczych oraz języka obcego nowożytnego.
Perspektywy zawodowe
Research i dokumentacja medialna
Absolwenci mogą pracować jako:
- Analitycy mediów
- Specjaliści ds. promocji i komunikacji
- Moderatorzy mediów społecznościowych
- Reporterzy
- Dziennikarze informacyjni
Copywriting i kreowanie wizerunku
Absolwenci mogą pracować w:
- Instytucjach użyteczności publicznej
- Organizacjach samorządowych i pozarządowych
- Agencjach reklamowych, promocyjnych i PR
- Instytucjach edukacyjnych i badawczych
- Jako menadżerowie PR, specjaliści ds. komunikacji, rzecznicy prasowi, copywriterzy
Dyscypliny wchodzące w skład kierunku
Kod | Nazwa | Udział procentowy w kierunku | Wiodąca |
---|---|---|---|
DS010104N | językoznawstwo | 52% | Tak |
DS010504N | nauki o komunikacji społecznej i mediach | 31% | Nie |
DS010105N | literaturoznawstwo | 13% | Nie |
DS010106N | nauki o kulturze i religii | 4% | Nie |
Wykres historycznych progów punktowych
Tabela historycznych progów punktowych
Rok | Tura rekrutacji | Próg | Kandydaci | Limit przyjęć | Przyjęci |
---|---|---|---|---|---|
2021 | 1 | 40 | brak danych | brak danych | brak danych |
2022 | 1 | 56 | brak danych | 90 | 86 |
2023 | 1 | 30 | 89 | 90 | brak danych |
Ten kierunek znajdziesz również na 23 uczelniach:
© 2025 dostanesie.pl