Logo Uniwersytet Rzeszowski

Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna

Uniwersytet Rzeszowski

Informacje o kierunku

Wydział

Kolegium Nauk Humanistycznych

Stopień

licencjackie

Język

pl

Czas trwania

6 sem

Klasyfikacja ISCED

[0321] Dziennikarstwo

Opis kierunku

Charakterystyka studiów I stopnia na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna

Absolwenci są przygotowani do pracy jako dziennikarze w mediach masowych, takich jak prasa, radio, telewizja oraz dziennikarstwo online. Kształcenie odbywa się w dwóch ścieżkach: media i broker informacji oraz reklama, concierge, public relations. Studenci wybierają jedną specjalność od 2. semestru.

Media i broker informacji

Studenci zdobywają wiedzę z zakresu pragmatyki komunikacyjnej, mediów i kultury. Poznają zasady dziennikarstwa prasowego, internetowego, radiowego i telewizyjnego. Wykorzystują najnowsze badania naukowe oraz współpracę z lokalnym i krajowym środowiskiem. Korzystają z nowoczesnej bazy dydaktycznej.

Przygotowanie zawodowe

Absolwenci są przygotowani do pracy w:

  • Mediach drukowanych i cyfrowych: nacisk na umiejętności pisania i mówienia.
  • Radiu i telewizji: nacisk na wystąpienia przed kamerą i mikrofonem oraz autoprezentację.
  • Zawodzie brokera informacji: pośredniczenie między poszukującymi informacji a zasobami informacyjnymi.

Reklama, concierge i PR

Absolwenci zdobywają wiedzę teoretyczną z zakresu komunikacji medialnej i kulturowej, teorii komunikowania, kultury, systemów medialnych, form i gatunków dziennikarskich oraz public relations. Nacisk kładziony jest na język nowych mediów i komunikację wizualną.

Przygotowanie zawodowe

Absolwenci są przygotowani do pracy jako:

  • Rzecznicy prasowi
  • Specjaliści ds. wizerunku instytucji
  • Pracownicy agencji reklamowych
  • Concierge

Sylwetka absolwenta

Absolwenci rozumieją podstawowe procesy życia politycznego, społecznego, gospodarczego i kulturalnego. Znają znaczenie mediów masowych oraz posiadają umiejętności niezbędne do pracy w dziedzinie komunikacji społecznej. Znają język obcy na poziomie B2 oraz język specjalistyczny.

Absolwenci posiadają umiejętności komunikowania się w języku ojczystym, pisania i redagowania tekstów, udzielania wywiadów, prowadzenia konferencji prasowych, tworzenia stron internetowych oraz zarządzania wizerunkiem i informacją.

Perspektywy zawodowe

Media i broker informacji

Absolwenci mogą pracować w:

  • Redakcjach ogólnotematycznych i specjalistycznych
  • Mediach tradycyjnych i cyfrowych
  • Portalach internetowych
  • Rzecznictwie prasowym
  • Mediach lokalnych i ogólnokrajowych
  • Radiu i telewizji
  • Agencjach informacyjnych
  • Jako reporterzy, reportażyści, dokumentaliści, prezenterzy radiowi i telewizyjni, doradcy ds. mediów, konsultanci w zakresie wizerunku, twórcy i organizatorzy mediów radiowo-telewizyjnych oraz brokerzy informacji.

Reklama, concierge, PR

Absolwenci mogą pracować w:

  • Instytucjach życia publicznego
  • Agencjach reklamowych i PR
  • Urzędach i instytucjach zorientowanych na wizerunek
  • Organizacjach samorządowych i pozarządowych
  • Mediach
  • Jako specjaliści ds. reklamy i PR, konsjerże, copywriterzy

Charakterystyka studiów II stopnia na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna

Absolwenci kończą studia interdyscyplinarne, łączące wiedzę z językoznawstwa, nauk o kulturze i religii, komunikacji społecznej i mediów oraz literaturoznawstwa. Kształcenie odbywa się w dwóch ścieżkach: research i dokumentacja medialna oraz copywriting i kreowanie wizerunku. Studenci wybierają specjalność od 1. semestru.

Research i dokumentacja medialna

Absolwenci zdobywają wiedzę z zakresu produkcji medialnej, dokumentacji i researchu, wystąpień publicznych, kreatywnego pisania, korekty tekstów, sztuki mówienia, kreacji kampanii medialnych oraz współczesnych form dziennikarstwa radiowego i telewizyjnego.

Przygotowanie zawodowe

Absolwenci są przygotowani do pracy jako:

  • Analitycy mediów
  • Specjaliści ds. promocji i komunikacji
  • Moderatorzy mediów społecznościowych
  • Reporterzy
  • Dziennikarze informacyjni

Copywriting i kreowanie wizerunku

Absolwenci zdobywają kwalifikacje z zakresu copywritingu i kreowania wizerunku. Uczą się mediów cyfrowych, multimediów, grafiki, zarządzania reputacją marki, SEM i SEO, autoprezentacji, zarządzania kampaniami reklamowymi oraz wizerunkiem w Internecie.

Przygotowanie zawodowe

Absolwenci są przygotowani do pracy w:

  • Instytucjach użyteczności publicznej
  • Organizacjach samorządowych i pozarządowych
  • Agencjach reklamowych, promocyjnych i PR
  • Instytucjach edukacyjnych i badawczych
  • Jako menadżerowie PR, specjaliści ds. komunikacji, rzecznicy prasowi, copywriterzy

Sylwetka absolwenta

Absolwenci posiadają ogólną wiedzę humanistyczną oraz kompetencje językowe. Potrafią analizować i współtworzyć zasady funkcjonowania mediów. Są przygotowani do prowadzenia badań naukowych, integrując wiedzę z różnych dziedzin humanistycznych i społecznych.

Absolwenci zdobywają wiedzę z zakresu genologii dziennikarskiej, montażu zaawansowanego, projektów interaktywnych, fotografii prasowej i reklamowej, zarządzania instytucją medialną, pragmatyki językowej, metodologii badań medioznawczych oraz języka obcego nowożytnego.

Perspektywy zawodowe

Research i dokumentacja medialna

Absolwenci mogą pracować jako:

  • Analitycy mediów
  • Specjaliści ds. promocji i komunikacji
  • Moderatorzy mediów społecznościowych
  • Reporterzy
  • Dziennikarze informacyjni

Copywriting i kreowanie wizerunku

Absolwenci mogą pracować w:

  • Instytucjach użyteczności publicznej
  • Organizacjach samorządowych i pozarządowych
  • Agencjach reklamowych, promocyjnych i PR
  • Instytucjach edukacyjnych i badawczych
  • Jako menadżerowie PR, specjaliści ds. komunikacji, rzecznicy prasowi, copywriterzy

Dyscypliny wchodzące w skład kierunku

KodNazwaUdział procentowy w kierunkuWiodąca
DS010104Njęzykoznawstwo52%Tak
DS010504Nnauki o komunikacji społecznej i mediach31%Nie
DS010105Nliteraturoznawstwo13%Nie
DS010106Nnauki o kulturze i religii4%Nie

Wykres historycznych progów punktowych

Tabela historycznych progów punktowych

RokTura rekrutacjiPrógKandydaciLimit przyjęćPrzyjęci
2021140brak danychbrak danychbrak danych
2022156brak danych9086
20231308990brak danych

Ten kierunek znajdziesz również na 23 uczelniach:

Zobacz pozostałe (15)

Uczelnie wyższe

Lista uczelni

Kierunki studiów

Kalkulator maturalny

O nas

Blog

Kontakt

© 2025 dostanesie.pl