
Pedagogika Specjalna
Uniwersytet w Białymstoku
Informacje o kierunku
Wydział
Wydział Nauk O Edukacji
Stopień
licencjackie
Język
pl
Czas trwania
10 sem
Klasyfikacja ISCED
[0113] Kształcenie nauczycieli bez specjalizacji tematycznej
Opis kierunku
Absolwent kierunku Pedagogika specjalna
Absolwent kierunku Pedagogika specjalna zdobywa przygotowanie do twórczych i efektywnych działań edukacyjnych, wspierających, rehabilitacyjnych i resocjalizacyjnych wobec dzieci i młodzieży o różnorodnych potrzebach edukacyjnych. Jest przygotowany do pogłębionej diagnozy specjalnych potrzeb edukacyjnych (opartej na modelu biopsychospołecznym), oceny złożonych sytuacji edukacyjnych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych oraz do ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Posiada kompetencje niezbędne do opracowywania i wdrażania programów profilaktycznych, wychowawczych, terapeutycznych lub resocjalizacyjnych w instytucjach edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych oraz w środowisku otwartym (zgodnie z wybranym modułem przedmiotów do wyboru). Kluczową cechą profilu absolwenta jest umiejętność pełnienia kreatywnej i kulturotwórczej roli w środowisku edukacyjnym i lokalnym, otwartość na współpracę z innymi nauczycielami, specjalistami, rodzicami uczniów, środowiskami samorządowymi, sądami, placówkami opiekuńczo-wychowawczymi itp. w celu optymalizacji realizowanego procesu edukacyjno-wychowawczego.
Kwalifikacje absolwenta
Absolwent kierunku Pedagogika specjalna uzyskuje kwalifikacje:
-
do pracy na stanowisku pedagoga specjalnego edukacji włączającej – nauczyciela specjalisty współorganizującego proces kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w placówkach kształcenia integracyjnego i ogólnodostępnego,
-
do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi realizowanych w przedszkolach/szkołach integracyjnych i ogólnodostępnych oraz w poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
Moduły specjalizacyjne
Moduł nr 1: Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
-
do pracy na stanowisku nauczyciela w placówkach specjalnych (przedszkolach, szkołach podstawowych specjalnych na I etapie edukacji, oddziałach specjalnych w przedszkolach/szkołach ogólnodostępnych na I etapie edukacji), a także na wszystkich etapach edukacyjnych w placówkach specjalnych w odniesieniu do podstawy programowej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
-
do pracy w ośrodkach umożliwiających dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim oraz dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki,
-
do prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim,
-
do pracy w placówkach opiekuńczo-rewalidacyjnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, m.in. takich jak: warsztaty terapii zajęciowej, domy pomocy społecznej, placówki dziennego pobytu i inne ośrodki rewalidacyjne.
Moduł nr 2: Pedagogika resocjalizacyjna
-
do zajmowania stanowiska nauczyciela wychowawcy w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, placówkach wsparcia dziennego, świetlicach socjoterapeutycznych i środowiskowych, ośrodkach kuratorskich oraz ogniskach wychowawczych, a także streetworkera,
-
do pracy na stanowisku pedagoga szkolnego we wszystkich typach szkół oraz specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, a także innych placówkach opieki i wychowania specjalnego,
-
do pracy na stanowisku kuratora sądowego, funkcjonariusza-wychowawcy w zakładach penitencjarnych, a także nauczyciela-wychowawcy w ośrodkach readaptacji społecznej.
Dyscypliny wchodzące w skład kierunku
Kod | Nazwa | Udział procentowy w kierunku | Wiodąca |
---|---|---|---|
DS010509N | pedagogika | 69% | Tak |
DS010504N | nauki o komunikacji społecznej i mediach | 8% | Nie |
DS010511N | psychologia | 5% | Nie |
DS010104N | językoznawstwo | 3% | Nie |
DS010508N | nauki socjologiczne | 3% | Nie |
DS010303N | nauki o zdrowiu | 3% | Nie |
DS010601N | informatyka | 3% | Nie |
DS010102N | filozofia | 3% | Nie |
DS010507N | nauki prawne | 2% | Nie |
DS010106N | nauki o kulturze i religii | 1% | Nie |
Wykres historycznych progów punktowych
Tabela historycznych progów punktowych
Rok | Tura rekrutacji | Próg | Kandydaci | Limit przyjęć | Przyjęci |
---|---|---|---|---|---|
2021 | 1 | 30.55 | brak danych | brak danych | brak danych |
2022 | 1 | 28.28 | brak danych | 30 | 0 |
2023 | 1 | 22.425 | 20 | 30 | brak danych |
Ten kierunek znajdziesz również na 21 uczelniach:
© 2025 dostanesie.pl